Ilomantsi P9 S, 26.07.2000 © Oiva Hakala / Visuaalinen maisemaseuranta / MTT:n arkisto

Luokkahuone

Visuaaliseen maisemaan ja sen muutoksiin liittyviä kysymyksiä on antoisaa käsitellä myös osana koulujen opetusta. Aihe sopii esimerkiksi maantiedon, historian, biologian ja yhteiskuntaopin opinto-ohjelmiin. Visuaalisena ilmiönä maiseman ja sen eri ilmiöiden pohtiminen soveltuu hyvin myös kuvataiteen yhteyteen.

Alla on ladattavissa muutamia yläkoulun ja lukion oppilaille soveltuvia tehtäviä, jotka pohjautuvat Visuaalisen maisemaseurannan kuva-aineistoihin. Niitä voivat toki pohtia kaikki muutkin asiasta kiinnostuneet.

Kunkin tehtävän yhteydessä on erikseen ladattavina PDF-tiedostoina a) tehtävä ja toimintaohjeet sekä b) tehtävään liittyvät valokuvat. Ne voi joko tulostaa jaettavaksi kaikille oppilaille (valokuvat mieluiten värillisinä) tai vaihtoehtoisesti näyttää ne projektorilla kaikille yhtä aikaa. Tietokoneen ruutu riittää omaehtoiseen työskentelyyn.

Tehtävien 1 ja 4 mallivastaukset saa käyttöönsä pyytämällä niitä sähköpostitse osoitteesta janne.heliola at ymparisto.fi. Opettaja voi käyttää mallivastauksia tukenaan, kun arvioi oppilaiden valintoja ja perusteluja.

Tehtävä 1. Miten tämä maisema on muuttunut – ja miksi?
Ohjeet (PDF)
Valokuvat (PDF)

Tehtävä 2. Millainen maalaismaisema tuntuu miellyttävältä, millainen ei?
Ohjeet (PDF)
Valokuvat (PDF)

Tehtävä 3. Miltä tämä maisema voisi näyttää vuonna 2025?
Ohjeet (PDF)
Valokuvat (PDF)

Tehtävä 4. Mitä maiseman perusteella voi päätellä alueen luontoarvoista?
Ohjeet (PDF)
Valokuvat (PDF)